Hjemmefra:

Udvælg dine virksomheder
Find tre forskellige arbejdspladser du går efter at komme i snak med. Sats ikke kun på de store og kendte, men også på i hvert fald ét sted, du ikke kender i forvejen.
Lav research på virksomhederne.

Forbered spørgsmål
Find tre gode spørgsmål du kan stille til repræsentanten fra hver af disse virksomheder.

Vær klar til at præsentere dig selv
Forbered en minipræsentation af dig selv og print et målrettet CV til hver af virksomhederne.

På messen:

Præsenter dig selv i kontekst til virksomheden
Tænk på dine egne kompetencer og styrker og byg bro til den potentielle arbejdsplads med dem.

Vær realistisk
Hav ikke alt for store forventninger til, hvad du kan få ud af samtalerne med repræsentanterne. Vær ikke kun fokuseret på hvad du har forberedt hjemmefra. Måske viser dit første spørgsmål sig at være vejen til en god dialog.

Udveksl kontaktoplysninger
Hvis I har haft en god dialog, skal du ikke være bange for at sige, at du er interesseret i fremtidige stillinger og information. Aflever dit målrettede CV og bed om et visitkort til gengæld.

Efter messen:

Saml op på alle dine samtaler, indtryk og kontakter
Renskriv dine noter og skriv ned, hvad der gjorde indtryk, så du har en liste med virksomheder, jobåbninger eller kontakter at arbejde videre med.

Brug en times tid på lidt ekstra research på google eller LinkedIn
Måske har en af virksomhedsrepræsentanterne studeret det samme som dig – eller måske er der noget andet, der inspirerer dig til nye tråde i jeres dialog.

Send en tak-for-snakken-hilsen
Hvis du har mødt et par stykker på messen, som du gerne vil fortsætte dialogen med, så send en ’tak for snakken’-hilsen via mail eller via LinkedIn. Vent ikke for længe – skriv en til tre dage efter, så du ikke ryger i glemmebogen.

Udbyg relationen i din hilsen
I din hilsen skal du henvise til jeres dialog og forklare, hvorfor du gerne vil fortsætte forbindelsen. Måske har jeres snak givet anledning til nye spørgsmål? Måske har du noget viden, som kan være interessant for din nye relation f.eks. en artikel? I så fald kan du linke til/vedhæfte den. Hernæst vil det være naturligt at connecte på LinkedIn.

Vær tålmodig
Vender din nye relation ikke tilbage med respons med det samme, er der som regel en god grund. Den typiske er travlhed. De fleste skal nok give respons før eller siden.