1. Afklar dine kompetencer!

2. Find frem til virksomhederne
Benyt en erhvervsdatabase som fx Experian, som du ofte kan få adgang til gennem din a-kasse eller biblioteket. Et andet godt trick er Børsen, hvor man kan finde meget info om, hvor de forskellige virksomheder er på vej hen.

3. Research grundigt
Tag den journalistiske kasket på, og undersøg: hvor er virksomheden henne, hvad er det for en type virksomhed? Hvad har de brug for, og hvad kunne de få brug for?

4. Hvad kan du tilbyde dem?
Det handler om at lave sit eget jobopslag og lave en forretningsplan til dem, frem for en ansøgning. Du skal finde en udfordring i deres virksomhed, hvor du kan byde ind med en løsning, for eksempel i forhold til deres forretningsudvikling eller strategi. Du skal tænke tankerne videre for dem og fremlægge en løsning.

5. Vær åben overfor forskelligartede opgaver og vær klar til at kunne forklare, hvad en akademiker kan
Hvis der ikke er andre akademikere i virksomheden, som det tit er tilfældet i de små virksomheder, kan fordommene være, at kunderne er løbet, inden akademikeren er færdig med at reflektere. Vær målrettet og systematisk mens du stadig medbringer dine akademiske kompetencer: At du er metodisk og i stand til at perspektivere og reflektere.