Fra 1. årsstuderende til iværksætter

De to unge iværksættere Marie S. Berggren og Heiða G. Nolsøe har efterhånden vundet alt, der er at vinde, af case competitions og iværksætterkonkurrencer i Danmark. Læs om deres succesfulde rejse og få nøglen til, hvad der kan få dit produkt frem i verden.

2021-08-05 10:17:00
Move On

Da Marie og Heiða på 1. semester fik til opgave at komme med en løsning til affaldssortering i København, havde de ikke regnet med, at deres opgave ville ende med et produkt, de få år efter kunne leve af. Pigerne valgte i deres opgavebesvarelse at koncentrere sig om gadefesten Distortion, som er kendt for at have et affaldsproblem. Efter feltarbejde vurderede Marie og Heiða, at hovedårsagen var, at der simpelthen ikke var stor nok tilgængelighed til skraldespande. Så hvorfor ikke lave en løsning i pap. En skraldespand, der nemt kunne foldes ud, stilles op hvor som helst, og smides direkte ud med affaldet. Marie og Heiða fik stor anerkendelse for opgavebesvarelsen af deres underviser – så stor, at han anbefalede dem at gå videre med ideen til business-konkurrencer.

Med første sejr i bagagen

”Vores professor anbefalede os at melde os til Venture Cup,” husker Marie. ”Så vi meldte os til, og kom op mod nogen, som deltog med projekter, de havde forsket på længe. Så det var virkelig hård konkurrence”.

Pigerne endte alligevel på andenpladsen, hvilket gav dem blod på tanden. På DTU benyttede de et antal valgfrie ECTS point til et specialkursus, de kaldte ”Bring DropBucket to Market”, hvor de tilknyttet en underviser arbejdede med deres projekt. Det gav dem mulighed for at bruge tid på produktet, selvom de stadig studerede.

”Underviseren vidste noget om produktionsoptimering, så han hjalp os med, hvordan vi kunne starte produktionen op. Vi kørte rundt i Danmark for at spørge alle papproducenter, om de kunne lave vores design. Men alle sagde, det ikke kunne lade sig gøre, fordi den har skrå kanter, som gør, at den ikke kan limes automatisk. Så de sagde, vi skulle lave den firkantet i stedet for”.

Kanterne var dog noget, pigerne ikke ville gå på kompromis med. Det betyder nemlig, at den har et lavere tyngdepunkt og står mere stabilt i vind.


”Det var det eneste tidspunkt, hvor vi var ved at give op. Hvis ingen kunne producere DropBucket, var det svært at komme videre. Men vi gav ikke op, og pludselig dukkede der en sælger fra DS Smith op, der havde mod på at tage udfordringen”.



Deltagelse betyder alt
Med en producent i ærmet meldte Marie og Heiða sig til Innovationskonkurrencen i Aarhus. Her kunne de vinde 50.000 kr., hvilket var nok til at starte den første lille produktion. Det kunne virkelig blive et vendepunkt. Så deres forventninger var høje og skuffelsen tilsvarende stor, da de igen kom på andenpladsen.

”Da vi bagefter stod ved vores bod og var nedslåede over, at vi havde tabt, så kommer der en mand hen og siger, at hans kone vil elske vores produkt. Han går igen, men næste dag ringer hans kone rent faktisk, som viser sig at være fra Aarhus Kommune, hvor hun sidder med områder inden for vej, park og affald. Hun vil gerne lægge nogle penge, mod at Aarhus Kommune får deres reklame på siden”.

Det viste sig derfor, at det netværk og den synlighed, som konkurrencen gav dem, var mindst lige så vigtig som at vinde. Sammen med DTU som anden sponsor, kom en produktion i gang, og DropBucket blev første gang testet på Roskilde Festival.

”Vi ringede to uger inden Roskilde startede, og det var måske naivt at tro, vi bare kunne ringe. Men vi solgte idéen godt, og de gik med til at teste DropBucket. Man bliver nødt til at tro på det, og prøve indtil det modsatte er bevidst. Det tror jeg, har været vores indstilling”, fortæller Marie.

Nye kunder
I foråret 2015 vandt de den prestigiøse Red Dot Award foran internationalt anerkendte designhuse som Apple. Det har skabt grundlag for en helt ny type kunder, fordi den nu anses som et stykke design. Desuden fik udlandet øjnene op for DropBucket:

”Der var rigtig meget verdenspresse, da vi fik overakt prisen i Tyskland, og vi blev ringet op af Færøske Atlantic Airways, som ville have os i deres magasin. Efterfølgende kom vi også i Norwegian Airlines’ magasin, og pludselig fik vi henvendelser fra hele verden, fordi folk havde læst om DropBucket i flyet”.

Med en designpris i bagagen er mange begyndt at genbruge skraldespanden fremfor at smide den ud med affaldet, som var den oprindelige idé. For eksempel Aros og Moesgaard Museum bruger den med en pose i, men den er stadig mere miljørigtig end en skraldespand i plast eller metal.

En dannelsesrejse
”Man kan ikke uddanne sig til at være iværksætter. Man må bare prøve det i praksis”, mener Marie. For Marie og Heiða har det været en stor fordel, at de er meget forskellige som personer.

”Jeg er meget struktureret og er god til at afslutte ting”, fortæller Marie. ”Heiða derimod kaster mange bolde op og tænker store tanker. Vi har virkelig været gode til at supplere hinanden”.

Derudover har pigerne fået meget ud af at sidde i et kontorfællesskab med andre iværksættere, som har inspireret hinanden, og de har fået en investering fra Færøerne, så de har råd til at have en økonom og advokat tilknyttet. Sidst men ikke mindst har de praktikanter, der har en mere businesspræget profil end dem selv. Nu står de på kanten til deres første ordinære medarbejdere og er mere end klar til at rykke ud over Danmarks grænser!

DropBuckets sejre

2015 - Red Dot Design Award
2015 - Frederiksberg Iværksætterpris
2015 - Årets Studenter Start-Up på DTU
2015 - Årets Iværksætter på Færøerne
2014 - Ivækstprisen: Årets Kvindelige Iværksættere
2014 - Scanstar Pris: Bedste emballage i Skandinavien
2013 - Innovationsprisen: 2. pladsen
2012 - Venture Cup: 2. pladsen
Move On editors
37.724 readers
Updated on 05.08.2021

Read also...


Få løn under din iværksætter-start up!
I kølvandet på finanskrisen har der fra statens side været en klar tendens til at sætte mere fokus på innovation og iværksætteri – samt muligheder for at få hjælp i processen. Iværksætterpilot-ordningen er én af dem.
Move On Career
Ph.d.'ens ABC
Overvejer du en fremtid som forsker? Se hvor forskning kan bringe dig hen, og hvad du kan gøre for at få mest ud af ekspertisen.
Move On Career
Bring dine idéer til live
En ting er at få en god idé. En anden er at få den ud i verden. Læs her hvordan skaberen af Concept Maker, Katrine Granholm, gik fra idé til applikation, og hør hendes gode råd til den daglige idégenerering.
Move On Career
HPT