Fem jobtilbud på to timer. Det var effekten da Benjamin Rud Elberth skrev: ”Jeg har brug for job” på Twitter. Opskriften på hans succes er simpel: Find og dyrk din niche - og lad være med at falde for billige tricks.

Strømlin din profil
Når Benjamin opnår så hurtig effekt med sine opdateringer på digitale medier, er det ikke noget tilfælde. Det er frugten af et strategisk arbejde, som har taget lang tid:

”Jeg er et produkt af min egen rådgivning. Jeg har tilkæmpet mig en plads og en niche både i medier og i mit arbejde ved at have online profiler, som er fuldstændig strømlinet i forhold til det, jeg gerne vil arbejde med.”

Ifølge Benjamin er der ikke nogle hurtige trin til at lave en skarp online profil. Det kræver, at man er villig til at lægge mange timer i at finde ind til, hvad man gerne vil arbejde med, og hvad man er god til.

”I virkeligheden er de personer, der finder deres kerne-DNA dem, der klarer sig bedst: Det er dem der får jobs, og det er dem, der får medietid.”

Det sværeste spørgsmål i verden
Inden du kan begynde at skabe en online profil, skal du altså finde ud af, hvad du er god til, og hvad du vil. Benjamin anbefaler at bruge coaching til denne del af processen, da du ofte ikke selv er bevidst om, hvor oplagt det er at kombinere din passion med dine styrker. Og i den proces stilles mange svære spørgsmål:

”De sværeste spørgsmål, du kan få i verden, er: ”Hvem er du, og hvad interesserer du dig for?” siger Benjamin og fortsætter: ”Det er vigtigt at finde ud af, hvem man er. Der er ikke nogen, som kan skabe sig en profil på noget, som de ikke er.”

Din online profil handler altså ikke kun om markedsføringen af dig, men skal også kunne give dig ny viden om dig selv og mere klarsyn til din karriere.

Søg på dig selv
Når Benjamin arbejder på sin online profil, er intet op til tilfældighederne: ”Man kan grine af det, men jeg googler mig selv hver dag. Jeg optræder nogle gange i artikler, hvor de tager gamle citater og skriver artiklen på baggrund af det. Så det er rigtig vigtigt, at jeg hele tiden sidder på toppen af min egen Google-tilstedeværelse.”

Men det er ikke kun som online medieekspert, at du skal holde dig opdateret på effekten af dit arbejde med din profil. Denne overvågning skal ikke nødvendigvis være specielt avanceret.

”Hvis der ikke er nogen, der foretrækker dine indlæg eller går i dialog med dig, så er det nok fordi, at du gør noget forkert,” siger Benjamin.
Og det er et tegn til dig om, at du skal ændre strategi.

Sørg for at man kan fange dig
Ifølge Benjamin er det mere reglen end undtagelsen, at online profiler er mangelfulde, således at modtageren i virkeligheden ikke ved, hvem personen er, eller hvor de kan få fat i vedkommende:
”Jeg ser pressechefer og studerende i Danmark, som ikke engang tænker over, at de skal skrive kontaktinfo.”

Og selvom du måske tænker, at din online profil er kontakt nok, så er det vigtigt, at potentielle arbejdsgivere kan nå dig via telefon eller mail, hvis de vil i kontakt med dig. Benjamin har gjort følgende for at gøre det let for folk at nå ham:

”Jeg søger for, at man finder min Twitter som én af de tre øverste, når man søger efter mig. Derefter min LinkedIn eller min egen hjemmeside. Og så har jeg udfyldt de online profiler med optimal mulighed for, at man kan se, hvem jeg er, hvad jeg kan tilbyde, og hvordan man får fat i mig.”

Din online profil er en hygiejnefaktor
Når du skal til at søge job efter endt uddannelse, er der en række ting, som siger sig selv: Du skal møde soigneret op til jobsamtale og din påklædning skal passe til arbejdspladsen, men ifølge Benjamin er der mange studerende, som ikke forstår, at den online profil også er en vigtig del af det første indtryk:

”Hvis du er studerende, skal du have en bred palette af kundskaber, og online profiler er en del af den almindelige hygiejnefaktor. Det er ikke bare nice to have længere.”, siger han og fortsætter: ”Jeg mener, at det at kunne præstere online er lige så vigtig en hygiejnefaktor, som at man kan stave korrekt i sin ansøgning. Vi ser det allerede i mange brancher, men vi vil se, at det bliver et must, uanset hvad du laver.”


3 spørgsmål din online profil skal besvare er:

  1. Hvem er du?
  2. Hvad interesserer du dig for?
  3. Hvor kan man nå dig?

 

Benjamin Rud Elberth
Benjamin er digital chef i Geelmuyden Kiese og ekspert i digitale og sociale medier. Han er fast vært på magasinet #dkpol på TV 2 NEWS, hvor han sætter fokus på effekten af digital kommunikation.