Sæt de rette rammer for din virksomhed
Det er naturligvis vigtigt, at du overvejer, hvordan din forretning skal køre i praksis, og hvilke muligheder du har på baggrund af din økonomiske situation. Det bør nemlig være bestemmende for, hvilken selskabsform du vælger for din forretning.
Forskellige selskabsformer har forskellige begrænsninger og muligheder. Et af de mest populære selskabsformer i Danmark er anpartsselskabet, som også kaldes et ApS. Denne selskabsform har en lang række fordele at tilbyde mod en selskabskapital på minimum 50.000 kr.
Hvorfor vælge ApS?
- Ejere hæfter begrænset
Som ejer af et ApS hæfter du kun for de penge, som du vælge at investere i dit selskab. Det vil typisk sige de 50.000 kr., som du starter selskabet med. Det betyder, at eventuelle kreditorer ikke kan gøre udlæg i din personlige formue, som på den måde er sikret. Dette gælder for alle kapitalselskaber, men ikke for personligt ejede virksomhed, hvor ejeren hæfter ubegrænset og personligt for alle virksomhedens økonomiske forpligtelser. - Mulighed for flere ejere og holdingstruktur
Et ApS kan have flere ejere, som både kan være privatpersoner og andre selskaber. På den måde er ApS’et særdeles brugbart, hvis du ønsker fordelene ved en holdingstruktur, såsom den væsentligt lavere beskatning af udbytte. Dette kan ikke lade sig gøre med en personligt ejet virksomhed, hvor der kun kan være én ejer. Ejeren skal desuden også være en privatperson, og kan altså ikke være et andet selskab. - Overskud beskattes som selskabsskat
Hvis din virksomhed genererer overskud, skal der kun betales selskabsskat af dette. Sådan er det ikke i personligt ejede virksomheder, hvor enhver indtægt bliver beskattet personligt. Der er en væsentlig forskel på de beskatningsordninger, som er værd at tage med i sine overvejelser.
Hvordan gør jeg?
Når du har besluttet dig for selskabsformen til din forretning, er du godt på vej. Du kan selv oprette virksomheden nemt og hurtigt online - eksempelvis på LegalDesk.dk, som er blandt de billigste på markedet.
På LegalDesk.dk udfylder du blot en formular, betaler for dit selskab og de nødvendige dokumenter, hvorefter du straks modtager dem digitalt. Herefter skal du underskrive dem, hvilket du kan gøre med NemID. Der er altså hverken behov for printer eller scanner.