Tips fra lederen: Har du tid til en kop kaffe?

Første trin efter en ansøgning er tit en kort, uformel snak – men misbruger du dine muligheder? Hvad skal du passe på? Her giver en chef sine tips til kaffe-snakken.

2022-06-03 13:32:00
Move On

Nu sker det! Du får en positiv reaktion på din ansøgning. Vi skal snakke sammen for første gang. Måske er det en af mine kolleger fra HR, du skal snakke med nu. Måske er det mig, chefen. Under alle omstændigheder begynder det at blive spændende, for nu kommer der ansigt både på vores jobopslag og på din ansøgning.

Hvis du er inviteret til mere end en time, eller hvis der er flere med til snakken, så er vi spolet frem til en rigtig samtale. Men tit starter vi med at spørge, om du har lyst til en hurtig kop kaffe hos os? Den første snak er kort, uformel og mellem to personer, men der er desværre alligevel et par fælder, du skal undgå at gå i. Dem forklarer jeg nu i form af to råd og en vigtig advarsel. 

Har du appetit på mere, så giver min e-bog, Rosé på terrassen – Kom stærkt gennem jobsøgning i tech-branchen, tips til alle trin i jobsøgningsprocessen - find den på Kindle eller Saxo.

Slap af og stil spørgsmål

De to mest oversete råd til en første snak er: Slap af og stil spørgsmål.

Den vigtigste grund til, at du skal slappe af, er, at snakken mest skal bekræfte, om du i virkeligheden minder om den person, vi fik et indtryk af i ansøgningen. Hvis du har givet et velpudset, men ærligt billede af dig selv, er det meget usandsynligt, at vi stopper efter den første snak.

Vi kan godt lide at blive udfordret og møde en kandidat, som er oprigtigt interesseret i vores arbejde

Der er tre grunde til, at du skal stille spørgsmål. Den første er, at jobopslag kan være kryptiske og mangelfulde, og der derfor helt sikkert er masser af vigtige detaljer om både firmaet og jobbet, du ikke har fået endnu.

Den anden grund er, at du fra starten skal være med til at sikre, at vi får givet dig lige så meget information, som vi kræver af dig. Vi er desværre slemme til at fylde hele processen op med spørgsmål og tests, som vi føler behov for, uden at give dig rum til at få afklaret, hvad du faktisk synes om os. Derfor må du presse lidt på for at få det rum.

Den tredje grund er, at vi godt kan lide at blive udfordret og møde en kandidat, som er oprigtigt interesseret i at afdække de stærke og svage sider i vores arbejde. Hvis du kan få dig selv til at nyde vores snak, så gør du helt sikkert et bedre indtryk, end hvis du trykker dig op ad væggen og kun prøver at svare rigtigt på vores spørgsmål. Insistér på, at alle møder skal være en dialog og en spændende en af slagsen. Hvis du går ud af lokalet med optur over at have haft en positiv og spændende diskussion, så gør jeg det også!

Advarsel: Det farlige emne

Op til den første snak har du muligheden for at begå den største fejl, du kan lave i hele ansættelsesforløbet. Der er nemlig ét spørgsmål, som vi godt kan lide at stille allerede nu, og som kan koste dig dyrt at svare forkert på. Det er derfor en alvorlig fejl, hvis du ikke har forberedt dig på et svar. Spørgsmålet er: "Hvad er dit lønkrav?"

Det er et spørgsmål, som kan slå benene væk under mange ansøgere. Hvis du ikke har tænkt det igennem, kommer du nemt til at nævne et par tal, som er for lave. Især fordi du er opsat på at gøre et godt indtryk og være konstruktiv.

De største lønforhøjelser, du får i din karriere, er i forbindelse med jobskifte

Har du et tilsvarende job, lægger du måske et par tusinde oven i din nuværende løn. Det kan være rigtigt eller forkert, men du risikerer at lægge forventningen for lavt allerede nu, længe inden den rigtige lønforhandling. Det kan være dyrt, fordi de største lønforhøjelser, du får i din karriere, er i forbindelse med jobskifte. Derfor er det ekstremt vigtigt at ramme et fornuftigt niveau, når du får et nyt job.

I denne fase behøver du ikke have et præcist lønsvar, men det er klogt at have et bud/interval, som ikke er alt for lavt. Du kan selvfølgelig pejle dig til et forslag baseret på dit nuværende job, hvis det kan sammenlignes. Hvis du er medlem af en fagforening, har de som regel også statistikker, du kan tjekke online for at finde det rette niveau. Og hvis du i dit netværk har en person med relevant erfaring, kan du jo også spørge hende eller ham.

Undlad evt. at svare

Får du spørgsmålet uden at have forberedt dig, så er det bedst at indrømme, at du ikke har et svar lige nu. Hvis jeg virkelig vil have et svar, må jeg jo bede dig om at give det til mig, når du har kigget på det.

Som Kaare Thomsen – en ekspert i forhandling – på et tidspunkt har sagt, er en af de vigtigste teknikker i en forhandlingssituation at lade være med at svare på spørgsmål. Hvis du er rigtig fræk, spørger du, hvad vi betaler de andre i samme job. Du får måske ikke et svar, men så står vi lige! 

 

Held og lykke i jobsøgningen!

 


Niels Christensen, Elfin

Niels Christensen er leder og en erfaren jobskifter. Hans firma, Elfin, tilbyder bl.a. coaching i jobskifte. Hans bog “Rosé på terrassen – Kom stærkt gennem jobsøgning i tech-branchen” kan læses på Kindle og Saxo. Se mere her:

Rosé på terrassen – Kom stærkt gennem jobsøgning i tech-branchen
8.999 læsere
Opdateret d. 03.06.2022
Openli

Læs også...


Det bedste jobsøgningstidspunkt
Der er mange veje til det perfekte job, men timingen kan være altafgørende. Og lige dér betyder det faktisk en del, hvornår du kigger, og hvornår du ansøger. Vi har dykket ned i vores data for at finde det bedste tidspunkt at søge job på.
Move On Career
Kend din recruiter
Har du prøvet at være i kontakt med en recruiter? Hvis du ikke har, så bare rolig – de ringer en dag, når du mindst venter det. Her får du den korte recruiter-guide, som klæder dig lidt bedre på til den dag.
Niels Christensen, Elfin.dk
Impostor Syndrome - du er ikke en svindler!
Føler du dig somme tider som en uegnet svindler, når du skriver CV? Så lider du af Impostor Syndrome. I denne videoartikel fortæller en leder om, hvorfor det er vigtigt at bekæmpe.
Niels Christensen, Elfin.dk
Jobsøgning: hold hovedet koldt og hjertet varmt
Jobsøgning kan være en lang proces, men det kan også være en god og lærerig tid.
Move On
3 ansøgningstips der giver flere jobsamtaler
Se hvordan du udformer din jobansøgning, så den bliver attraktiv for arbejdsgiveren. Du får tre eksempler på, hvordan du helt konkret kan vise, at du omsætter din arbejdstid til værdi på bundlinjen.
Gæsteblogger Danny Thøgersen (fagansvarlig hos CampFuture.dk)
Hvornår skal man ringe på jobopslaget?
Ringer du på et jobopslag? Hvornår forstyrrer du mindst? Hvornår får du en chef i røret, som gider tale? Kan du ringe uden for arbejdstid?
Kristian Jensen, DetGodeJob.dk
Søg job i små og mellemstore virksomheder
Susanne Bruhn, karriererådgiver i CA a-kasse, giver her sine bud på, hvordan man skal bære sig ad med jobsøgning i de små og mellemstore virksomheder.
Susanne Bruhn, karriererådgiver i CA a-kasse
Sådan ringer du på et jobopslag
Alt for få ringer til kontaktpersonen i jobopslaget, når de skal søge et job. Det er heldigt, for dermed kan du hurtigt og nemt få en fordel i forhold til alle de andre, der også søger jobbet. Det eneste du skal gøre er at ringe.
Kristian Jensen, DetGodeJob.dk
Invitér dig selv på kaffemøde hos en fremmed
Kaffemøder er en nem og effektiv adgang til viden, jobmuligheder, nye relationer og meget andet godt. Derfor er kaffemøder et stærkt værktøj i din jobsøgning eller karriereudvikling.
Kristian Jensen, DetGodeJob.dk
HPT